2009. december 8., kedd

Technika - első rész

Többfelvonásos darab következik, amelyben bemutatnám az átalam használt felszereléseket. Szerintem a bringások elég nagy része technokrata beállítottságú, köztük én is. Igaz, hogy egy-egy alkatrésztől nem mész jobban a versenyen, de azért Nekem egy mentális pluszt ad ha tudom, hogy olyan technika van alattam, ami úgy "működik", ahogy én szeretem. Talán valakinek hasznosak lesznek a tapasztalataim, illetve hátha kaptok pár tippet, hogy mire költsétek a nehezen megkeresett pénzetek.


Az első részben Kusz Matyi írásán felbuzdulva bemutatom a téli bringám. Illetve az országúti/edző bringám téliesített verzióban. A fotókat egy tipikus téli edzés után készítettem, hogy lehessen látni, hogy bír kinézni sokszor a gép.
Hozzáteszem, nem vagyok az állandó bringaszerelés híve, sokkal inkább a "beállít és hosszú ideig hozzá nem kell nyúlni" típusú alkatrészeket részesítem előnyben. Használni szeretem a kerékpárt, nem folyton szervízelni.



Természetesen ennek a bringának is van története. A vázszettet még 2007-ben azzal az elgondolással vettem, hogy majd CX versenyeken is fogok a bringával indulni. Ez a mai napig nem következett be, mivel az országúti téli bringa -> CX átalakítást (sárvédők le, más áttételezés, átgumizás v. kerékszett csere) és visszaalakítást nincs hangulatom eljátszani, főleg nem több alkalommal. Azért még az eredeti tervről így közel 3 év után sem tettem le, csak kelleni fog egy másik bringa, amit csak télen illetve rossz időben használnék és akkor majd ezzel CX-ezhetek télen illetve országútizhatok nyáron. Hozzáteszem még a történethez, hogy első körben az S-Works váz innen-onnan "kukázott" alkatrészekkel volt összerakva, egyenes kormánnyal (sőt a legelső verzióban még V-fékkel, ami szörnyű volt). Na, az volt aztán a kemény :)



Az alkatrészlista előtt nézzük az apró részletmegoldásokat. Ezekben van a szépség úgyis :) Kezdjük a sárvédőkkel. Télen (de néha még más évszakban is) nélkülözhetetlen kellék. Volt SKS Raceblade-m, semmit nem ért. Ezen a vázon nincs sárvédőfelfogatáshoz szem, ezért különböző adaptereket kellett használni. Szabi szép és jó munkát végzett, abszolút stabilak a sárvédők. Az elsőn még van egy toldat is, így már tényleg csak minimális csumma jut a lábaimra a legdurvább időben is. Társas országúti tekeréshez vizes időben hátra is kellene egy laffantyú, de mivel többnyire egyedül megyek ilyenkor, ennek hiánya nem okoz problémát.













Ami még érdekes az fékbowden-akasztók. Mert gyárilag nem jött a vázhoz. Magyarországon ezen már meg sem lepődöm. Taki faragott bele hátra egy adaptert akkor, azóta is ez van itt, mert a majd' 1 év múlva megérkezett gyári adapter nem volt jó. Az első sem tökéletes, mert a felfelé fordított stucnival interferál. Kellene egy FSA Orbit CX kormánycsapágy fedél vagy valami hasonló megoldás. Esetleg alacsonyabb kormánycsapágy fedél a mostani helyett és akkor lejjebb lehetne tenni az akasztót.




Ezek után lássuk az egyes alkatrészeket, magyarázattal. Próbálok kitérni arra, hogy (télen) miért jók v. nem jók egyes alkatrészek.


Váz: Specialized S-Works Tricross alu. Nekem bejön a geometriája. Nem rozsdásodik. A zertz-es villa és nyeregcső sokat tompít a rázkódásból, ezt mára már megszoktam, de az első időszakban nagyon éreztem.


Kerékszett: Kezdetben valami alap Shimano kerékszettem volt. Nem volt elég merev, plusz az első tél hazavágta a szarul tömített agyakat (a hátsót azóta sem sikerült rendbehozni). Akkor váltottam Mavic Aksium-ra. Ez másfél éve tökéletesen szuperál. Néhány hete a hátsó kerekemet PowerTap agy, Open Pro felni, DT Supercomp küllők alu küllőanyákkal alkotják. Zsé, úgy tűnik hogy jó kereket fűztél :) A Powertap-ről is várható egy írás a későbbiekben.


Külsők: Continental GP4000S és GP4000. Elég jó defektvédelemmel (Vectran) rendelkeznek, ezért szeretem leginkább őket. 23-ast használok, ez télen-nyáron bevált. Télen lehetne szélesebb külsőt is felrakni, a vázban elférne. A havas-jeges utakon bringázásra a Schwalbe Marathon Winter szöges gumi jött be (Ilyenkor azért sokszor okosabb görgőzni). Volt korábban Conti ultrasport-om, nyáron nem volt gond, de télen a rosszabb minőségű és koszosabb utakon folyton ledefekteltem vele, ezért kerestem defekttűrőbb köpenyt. Schwalbe Stelvio-m volt még, de a puha anyagot hamar tönkrevágták a "remek" utak.


Váltórendszer: A váltókarok Ultegra 9 sebességes. Először 10-es volt rajta, de nagyon kopott mind a sor mind a lánc. Az az 1 közbenső fogakerék síkon kicsit hiányzik, de ki lehet bírni. A hátsó váltó Dura-ace, az első triplához való Ultegra SL. Ennek szélesebb a kalitkája, nem kell trimmelni.


Hajtásrendszer: A hajtókar 175mm-es Shimano FC-R700. Üreges HT2-es kompakt lyukkörrel. A tányérok Rotor Q-Rings 50-36. Ezekről majd írok a későbbiekben részletesebben. A fogaskeréksor BBB 12-27. Ezzel tovább lehet nagytányéron maradni. Tartós is. Szinte a legolcsóbb 9 sebességes láncokat használom - edzésre tökéletes.


Fékek: Shimano BR550. A gyári pofákat hamar a bevált piros Ritchey-kre cseréltem. Sajnos az első fék az Aksium kerékkel hajlamos igen kellemetlen hangot adni, ha nincs megfelelően beállítva (a pofa eleje előbbb kell hogy a felnihez érjen mint a hátulja).


Pedál: Shimano XTR. 2008 nyara óta használok XTR pedálokat (MTB-n is). Előtte Eggbeaterem volt. Az szerintem ipari hulladék az ehhez képest: évente 2 csapágyszett, 3 pár stopli ment el rá és folyamatosan romlott a rugóerő, 2 év után kukázhattam, továbbá új csapággyal sem forgott közel sem úgy mint az XTR és kétszer is széthullott benne a csapágy - szerencsére nem versenyen. Az egyetlen amiben az XTR alulmarad, az a sártűrés.


Bowdenezés: A váltóbowden Nokon. A zárt rendszer nálam alap. Így évente egyszer bowdenezek, nem telenként ötször. És amikor ráfagy a hó meg a kosz (az alsó csövön futnak a bowdenek), akkor is tökéletesen működik. Kicsit szorult a váz alsó bowdenakasztójánál (főleg hidegben), de kitágítottuk a rést - így most jónak tűnik. A fékbowdenezés hagyományos bowdenházas megoldású, az nem nagyon kap sem sarat sem vizet.


Nyereg: Fizik Aliante. Már több mint 4 éve használom ezt a nyerget. Ez meg is látszik rajta, lassan cserélni kellene (ugyanilyenre). Nagyon kényelmes, de kicsit nehéz. A montimon is ilyen van. Egyszer váltottam pár hétre egy könnyebb nyeregre, többet nem próbálkozom.


Kormány: Easton EA70. Meglehetősen kicsi drop-pal és előrenyúlással rendelkezik. Nekem így kényelmes. Előtte PRO XLT Anatomic kormányom volt, azzal nem tudtam alsó fogásból fékezni, csak ha jóval feljebb csúsztattam a kezeim - leginkább ezért kerestem másik kormányt.


Kormánybandázs: Speci BG Bar Phat. A bandázs már nagyon ótvarul néz ki, még szerencse hogy fekete. Mondjuk nem is sikerült szépen felraknom - ez volt az első próbálkozásom. Viszont már majdnem 2 éve tart. Tavasszal lecserélem - de a géles betétet fent hagyom alatta, az nagyon kényelmes.


Világítás: A téli időszakban a hajnali edzéseken (és sokszor nap közben is) kell a lámpa, ez nem kérdés. Alap cateye lámpák vannak most a bringán. Viszont most már hogy nem szürkületben, hanem tök sötétben kell megcsinálnom az edzés első részét, felteszem a Lupine Edison-om, hogy én is lássak, ne csak engem lássanak. Továbbá a sisakra is kerül egy kis villogó (nem villogó üzemmódban), hogy lássam a fontos edzésinformációkat a sötétben a kormányra szerelt kütyün.


A bringa súlyát nem tudom, sosem mértem. Majd ha egyszer tényleg versenyzek vele :)
Ennyi lett volna mára, hamarosan folytatom!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése